Te trzy przykłady pojawiły mi się spontanicznie, nigdy
przedtem nie słyszane. Przypuśćmy, że jest wilgotny, mokry
kawałek drewna leżący w wodzie, i przyszedł tam człowiek z kijem
do wytwarzania ognia, myśląc: „Rozpalę ogień, wyprodukuję
ciepło”. Jak myślisz, Aggivessana, czy ten człowiek mógłby
rozpalić ogień i wyprodukować ciepło biorąc kij do wytwarzania
ognia i pocierając go o ten wilgotny, mokry kawałek drewna leżący
w wodzie?” „Nie, czcigodny panie. Dlaczego nie? Ponieważ to
wilgotny, mokry kawałek drewna i leży on w wodzie. W ostateczności
ten człowiek spotkałby się ze zmęczeniem i rozczarowaniem”.
„Tak też Aggivessana, co do tych pustelników i braminów
którzy
wciąż nie żyją cieleśnie i mentalnie oderwani od zmysłowych
przyjemności i których zmysłowe pożądanie, upodobanie,
fascynacja, pragnienie i gorączka zmysłowych przyjemności nie
zostały w pełni porzucone i stłumione wewnętrznie, nawet jeżeli
ci dobrzy pustelnicy i bramini czują bolesne przenikające i
przeszywające uczucia z uwagi na wysiłek, to jednakże są
niezdolni do wiedzy i wizji i najwyższego oświecenia i nawet jeżeli ci
dobrzy pustelnicy i bramini nie czują bolesnych
przenikających i przeszywających uczuć z uwagi na wysiłek, to
jednakże są niezdolni do wiedzy i wizji i najwyższego oświecenia.
To był pierwszy przykład, który pojawił mi się spontanicznie
nigdy przedtem nie słyszany.
I znów Aggivessana drugi przykład pojawił mi się
spontanicznie nigdy przedtem nie słyszany. Załóżmy, że jest
wilgotny, mokry kawałek drewna, leżący na suchym lądzie z dala od
wody i przyszedł tam człowiek z kijem do wytwarzania ognia,
myśląc: „Rozpalę ogień, wyprodukuję ciepło”. Jak myślisz,
Aggivessana, czy ten człowiek mógłby rozpalić ogień i
wyprodukować ciepło biorąc kij do wytwarzania ognia i pocierając
go o ten wilgotny, mokry kawałek drewna leżący na suchym lądzie z dala
od wody?” „Nie,
czcigodny panie. Dlaczego nie? Ponieważ to wilgotny, mokry kawałek
drewna, chociaż leży on na suchym lądzie z dala od wody. W
ostateczności ten człowiek spotkałby się ze zmęczeniem i
rozczarowaniem”. „Tak też Aggivessana, co do tych pustelników i
braminów którzy żyją cieleśnie i mentalnie oderwani od
zmysłowych przyjemności ale których zmysłowe pożądanie,
upodobanie, fascynacja, pragnienie i gorączka zmysłowych
przyjemności wciąż nie zostały w pełni porzucone i stłumione
wewnętrznie, nawet jeżeli ci dobrzy pustelnicy i bramini czują
bolesne przenikające i przeszywające uczucia z uwagi na wysiłek,
to jednakże są niezdolni do wiedzy i wizji i najwyższego
oświecenia i nawet jeżeli ci dobrzy pustelnicy i bramini nie czują
bolesnych przenikających i przeszywających uczuć z uwagi na
wysiłek, to jednakże są niezdolni do wiedzy i wizji i najwyższego
oświecenia. To był drugi przykład, który pojawił mi się
spontanicznie nigdy przedtem nie słyszany.
I znów Aggivessana, trzeci przykład pojawił mi się spontanicznie nigdy przedtem nie słyszany. Załóżmy, że jest suchy, wysuszony kawałek drewna leżący na suchym lądzie z dala od wody i przyszedł tam człowiek z kijem do wytwarzania ognia, myśląc: „Rozpalę ogień, wyprodukuję ciepło”. Jak myślisz, Aggivessana, czy ten człowiek mógłby rozpalić ogień i wyprodukować ciepło biorąc kij do wytwarzania ognia i pocierając go o ten suchy wysuszony kawałek drewna leżący z dala od wody?” „Tak czcigodny panie. Dlaczego tak? Ponieważ to jest suchy wysuszony kawałek drewna i leży z dala od wody”. "Tak też Aggivessana co do tych pustelników i braminów którzy żyją cieleśnie i mentalnie oderwani od zmysłowych przyjemności i których zmysłowe pożądanie, upodobanie, fascynacja, pragnienie i gorączka zmysłowych przyjemności zostały w pełni porzucone i stłumione wewnętrznie, nawet jeżeli ci dobrzy pustelnicy i bramini czują bolesne przenikające i przeszywające uczucia z uwagi na wysiłek, to jednakże są zdolni do wiedzy i wizji i najwyższego oświecenia i nawet jeżeli ci dobrzy pustelnicy i bramini nie czują bolesnych przenikających i przeszywających uczuć z uwagi na wysiłek, to jednakże są zdolni do wiedzy i wizji i najwyższego oświecenia. To był trzeci przykład, który pojawił mi się spontanicznie nigdy przedtem nie słyszany.
M 36