Mnisi,
w Himalajach, królewskich górach, są nierówne
i wyboiste tereny, gdzie ani małpy ani istoty ludzkie nie
potrafią dotrzeć, są nierówne i wyboiste tereny
gdzie docierają małpy ale nie istoty ludzkie, są też
równe piękne rejony gdzie chodzą zarówno
małpy jak i istoty ludzkie. Tam, wzdłuż małpich
ścieżek myśliwi zastawiają pułapki ze smołą
by złapać małpy. Te małpy, które nie są
głupie i frywolne, kiedy widzą smołę omijają
ją z daleka. Ale małpy które są głupie i
frywolne podchodzą do smoły i łapią ją ręką
i tak dają się złapać. Myśląc: "Uwolnię
moją rękę" wsadza tam drugą rękę i
daje się złapać. Myśląc:"Uwolnię
moje dwie ręce" wsadza tam nogę i daje się
złapać. Myśląc:"Uwolnię moje dwie ręce
i nogę", wsadza tam drugą nogę i daje się
złapać. Myśląc:"Uwolnię moje dwie ręce
i nogi" wsadza tam pysk i daje się złapać. Tak
mnisi, ta małpa złapana w pięciu miejscach leży
tam, piszcząc. Spotkała ją klęska i nieszczęście
i myśliwy może z nią zrobić to co chce. Myśliwy
, wiąże małpę i odchodzi z nią tam gdzie
chce. Tak to jest mnisi, gdy ktoś wychodzi poza swój
obszar, w domeny innych. Dlatego mnisi nie wychodźcie poza swój
obszar w domeny innych. Mara znajdzie dostęp do tych którzy
wyjdą poza swój obszar w domeny innych. A co nie jest
własnym obszarem mnicha, lecz domeną innych? To pięć
strun zmysłowych przzyjemności. Jakich pięć To
materialne formy poznawane przez oko, upragnione, miłe, przyjemne,
drażniące zmysły, kuszące. To dźwięki
poznawane przez ucho ...Zapachy poznawane przez nos... Smaki
poznawane przez język... Dotykalne obiekty poznawane przez
ciało, upragnione, miłe, przyjemne, drażniące
zmysły i kuszące. To jest tym co nie jest własnym
obszarem mnicha ale domeną innych. Mnisi, poruszajcie się
po swoim własnym obszarze po swojej własnej domenie. Mara
nie znajdzie dostępu do tych, którzy poruszają się
po swoim własnym obszarze, po swej własnej domenie. A co
jest własnym obszarem mnicha, jego własną domeną?
To cztery podstawy uważności. Jakie cztery? Tu mnisi, mnich
trwa kontemplując ciało jako ciało, pilny, w pełni
czujny i uważny, zaniechawszy światowych pożądań
i smutku. Trwa on kontemplując uczucia jako uczucia... umysł
jako umysł... idee jako idee, pilny, w
pełni czujny, uważny, zaniechawszy światowych pożądań
i smutku. To jest obszar mnicha, to jest jego domena.
SN 47: 7