(...)
Anando, jest pięć strun zmysłowych przyjemności. Jakie pięć? Materialne
formy poznawane przez oko co chciane, pożądane, miłe i lubiane,
połączone ze zmysłowymi pragnieniami i prowokujące pożądanie. Dźwięki
poznawane przez ucho... Zapachy poznawane przez nos... Smaki poznawane
przez język... Obiekty dotyku poznawane przez ciało co chciane,
pożądane, miłe i lubiane połączone ze zmysłowymi pragnieniami i
prowokujące pożądanie.
Gdyby ktoś powiedział: "Przyjemność i
radość jaką istoty doświadczają osiąga swój szczyt tutaj", nie
przyznłbym mu racji. Dlaczego tak jest? Ponieważ jest inny rodzaj
przyjemności, wznioślejszy i nadrzędny. Jaki to? Tu Anando całkiem
odłączony od zmysłowych przyjemności, odłączony od niekorzystnych
rzeczy, mnich wkracza i trwa w pierwszej jhanie, z myśleniem i
rozważaniem i błogością i przyjemnością zrodzonymi z odosobnienia. To
inny rodzaj przyjemności, wznioślejszy niż ta przyjemność i nadrzędny
wobec niej.
Gdyby ktoś powiedział: "Przyjemność i radość jaką
istoty doświadczają osiąga swój szczyt tutaj", nie przyznłbym mu racji.
Dlaczego tak jest? Ponieważ jest inny rodzaj przyjemności, wznioślejszy i
nadrzędny. Jaki to? Tu Anando z uspokojeniem myślenia i rozważania
mnich wkracza i trwa w drugiej jhanie charakteryzującej się pewnością
siebie i zjednoczeniem umysłu, bez myślenia i rozważania, z błogością i
przyjemnością zrodzonymi z koncentracji. To inny rodzaj przyjemności,
wznioślejszy niż ta przyjemność i nadrzędny wobec niej.
Gdyby
ktoś powiedział: "Przyjemność i radość jaką istoty doświadczają osiąga
swój szczyt tutaj", nie przyznłbym mu racji. Dlaczego tak jest? Ponieważ
jest inny rodzaj przyjemności, wznioślejszy i nadrzędny. Jaki to? Tu
Anando z zanikiem błogości mnich trwając w równowadze uważny i w pełni
zrównoważony, ciągle odczuwając przyjemność cielesną wkracza i trwa w
trzeciej jhanie o której to szlachetni mówią: "Ten ma przyjemne trwanie
kto zrównoważony i uważny". To inny rodzaj przyjemności, wznioślejszy
niż ta przyjemność i nadrzędny wobec niej.
Gdyby ktoś
powiedział: "Przyjemność i radość jaką istoty doświadczają osiąga swój
szczyt tutaj", nie przyznłbym mu racji. Dlaczego tak jest? Ponieważ jest
inny rodzaj przyjemności, wznioślejszy i nadrzędny. Jaki to? Tu Anando z
porzuceniem przyjemności i bólu z uprzednim zanikiem radości i smutku
mnich wkracza i trwa w czwartej jhanie charakteryzującej się ani bólem
ani przyjemnością i czystą uważnością dzięki równowadze. To inny rodzaj
przyjemności, wznioślejszy niż ta przyjemność i nadrzędny wobec niej.
Gdyby ktoś powiedział: "Przyjemność i radość jaką istoty doświadczają
osiąga swój szczyt tutaj", nie przyznłbym mu racji. Dlaczego tak jest?
Ponieważ jest inny rodzaj przyjemności, wznioślejszy i nadrzędny. Jaki
to? Tu Anando z całkowitym przekroczeniem percepcji materialnych form, z
zanikiem percepcji zmysłowych wrażeń, nie zważając na percepcję
różnorodności, baczny tego: "Przestrzeń jest nieskończona", mnich
wkracza i trwa w bazie nieskończonej przestrzeni. To inny rodzaj
przyjemności, wznioślejszy niż ta przyjemność i nadrzędny wobec niej.
Gdyby ktoś powiedział: "Przyjemność i radość jaką istoty doświadczają
osiąga swój szczyt tutaj", nie przyznłbym mu racji. Dlaczego tak jest?
Ponieważ jest inny rodzaj przyjemności, wznioślejszy i nadrzędny. Jaki
to? Tu Anando przez całkowite przekroczenie bazy nieskończonej
przestrzeni baczny tego: "Świadomość jest nieskończona", mnich wkracza i
trwa w bazie nieskończonej świadomości. To inny rodzaj przyjemności,
wznioślejszy niż ta przyjemność i nadrzędny wobec niej.
Gdyby
ktoś powiedział: "Przyjemność i radość jaką istoty doświadczają osiąga
swój szczyt tutaj", nie przyznłbym mu racji. Dlaczego tak jest? Ponieważ
jest inny rodzaj przyjemności, wznioślejszy i nadrzędny. Jaki to? Tu
Anando przez całkowite przekroczenie bazy nieskończonej przestrzeni,
baczny tego: "Tu nic nie ma", mnich wkracza i trwa w bazie nicości. To
inny rodzaj przyjemności, wznioślejszy niż ta przyjemność i nadrzędny
wobec niej.
Gdyby ktoś powiedział: "Przyjemność i radość jaką
istoty doświadczają osiąga swój szczyt tutaj", nie przyznłbym mu racji.
Dlaczego tak jest? Ponieważ jest inny rodzaj przyjemności, wznioślejszy i
nadrzędny. Jaki to? Tu Anando przez całkowite przekroczenie bazy
nicości mnich wkracza i trwa w bazie ani-percepcji-ani-nie-percepcji. To
inny rodzaj przyjemności, wznioślejszy niż ta przyjemność i nadrzędny
wobec niej.
Gdyby ktoś powiedział: "Przyjemność i radość jaką
istoty doświadczają osiąga swój szczyt tutaj", nie przyznłbym mu racji.
Dlaczego tak jest? Ponieważ jest inny rodzaj przyjemności, wznioślejszy i
nadrzędny. Jaki to? Tu Anando przez całkowite przekroczenie bazy
ani-percepcji-ani-nie-percepcji mnich wkracza i trwa w wstrzymaniu
percepcji i uczucia. To inny rodzaj przyjemności, wznioślejszy niż ta
przyjemność i nadrzędny wobec niej.
Może się zdarzyć, Anando,
że wędrowcy z innych sekt powiedzą tak: "Pustelnik Gotama mówi o
wstrzymaniu percepcji i uczucia i opisuje to jako przyjemność. Co to
jest? Jak to jest?" Wędrowcom z innych sekt mówiącym w ten sposób można
powiedzieć: "Przyjaciele, Zrealizowany opisuje przyjemność nie tylko w
odniesieniu do przyjemnego uczucia, raczej przyjaciele, Tathagata
opisuje jako przyjemność każdy rodzaj przyjemności gdziekolwiek i
jakkolwiek osiągany".
M 59