Sunakkhatta, jest te pięć strun zmysłowych przyjemności. Jakie
pięć? Materialne formy poznawane przez oko, co chciane, pożądane, miłe i
lubiane, połączone ze zmysłowym pragnieniem i prowokujące pożądanie.
Dźwięki poznawane przez ucho... Zapachy poznawane przez nos... Smaki
poznawane przez język... Obiekty dotyku poznawane przez ciało, co
chciane, pożądane, miłe i lubiane, połączone ze zmysłowym pragnieniem i
prowokujące pożądanie.
Jest możliwe, że pewna osoba tutaj
będzie cenić materialne światowe rzeczy. Kiedy osoba ceni materialne
światowe rzeczy, interesuje ją tylko rozmowa tego rodzaju, myśli ona i
rozważa zgodnie z tą linią, odwiedza ten rodzaj ludzi i znajduje
satysfakcję dzięki nim. Ale gdy prowadzona jest rozmowa o niewzruszonym,
nie będzie jej słuchać, nie nadstawi ucha, nie ustanowi swego umysłu w
wiedzy. Nie odwiedzi tego rodzaju ludzi i nie znajdzie satysfakcji
dzięki nim.
Tak jak człowiek od dawna nieobecny w swej wsi czy
mieście, widząc człowieka, który niedawno opuścił tą wioskę czy miasto
będzie się pytał o to jak się wiedzie w tej wiosce czy mieście, o jej
stan dóbr, zdrowie jej ludzi i ten człowiek opowie mu o tym - jak ci się
wydaje Sunakkhatta, czy ten człowiek będzie słuchał, czy nadstawi ucho i
ustanowi swój umysł w wiedzy? Czy odwiedzi tego człowieka i znajdzie
satysfakcję kontaktując się z nim? "Tak, czcigodny panie". Tak też, jest
możliwe, że pewna osoba tutaj będzie cenić materialne światowe rzeczy.
Kiedy osoba ceni materialne światowe rzeczy, interesuje ją tylko rozmowa
tego rodzaju, myśli ona i rozważa zgodnie z tą linią, odwiedza ten
rodzaj ludzi i znajduje satysfakcję dzięki nim. Ale gdy prowadzona jest
rozmowa o niewzruszonym, nie będzie jej słuchać, nie nadstawi ucha, nie
ustanowi swego umysłu w wiedzy. Nie odwiedzi tego rodzaju ludzi i nie
znajdzie satysfakcji dzięki nim. I tak ta osoba pawinna być znana jako
ten kto ceni materialne światowe rzeczy.
M 105