"Człowiek nie powinien oddawać się zmysłowym przyjemnościom, niskim,
wulgarnym, podrzędnym, nieszlachetnym i połączonym ze szkodą i nie
powinien oddawać się samo-umartwianiu, bolesnemu, nieszlachetnemu i
połączonemu ze szkodą". To zostało powiedziane. A odnośnie do czego to
zostało powiedziane?
Takie oddawanie się uciechom kogoś którego
przyjemność jest połączona ze zmysłowymi pragnieniami, niskimi,
wulgarnymi, podrzędnymi, nieszlachetnymi i połączonymi ze szkodą jest
stanem nawiedzanym przez ból, irytację, przez rozpacz, przez gorączkę i
jest to błędna droga. Brak zaangażowania w takie oddawanie się uciechom
kogoś którego przyjemność jest połączona ze zmysłowymi pragnieniami,
niskimi, wulgarnymi, podrzędnymi, nieszlachetnymi i połączonymi ze
szkodą, jest stanem nienawiedzanym przez ból, irytację, przez rozpacz,
przez gorączkę i jest to właściwa droga.
Takie zaangażowanie się w
samo-umartwianie, bolesne, nieszlachetne i połączone z bólem jest
stanem nawiedzanym przez ból, irytację, przez rozpacz, przez gorączkę i
jest to błędna droga. Brak zaangażowania w samo-umartwianie, bolesne,
nieszlachetne i połączone z bólem jest stanem nienawiedzanym przez ból,
irytację, przez rozpacz, przez gorączkę i jest to właściwa droga.
To
w odniesieniu do tego zostało powiedziane: „Człowiek nie powinien
oddawać się zmysłowym przyjemnościom, niskim, wulgarnym, podrzędnym,
nieszlachetnym i połączonym ze szkodą i nie powinien oddawać się
samo-umartwianiu, bolesnemu, nieszlachetnemu i połączonemu ze szkodą”.
"Środkowa droga unikająca obu tych skrajności została odkryta przez
Tathagatę, dająca wgląd, dająca wiedzę, która prowadzi do spokoju, do
bezpośredniej wiedzy, do oświecenia, do wygaszenia". To zostało
powiedziane. A odnośnie do czego to zostało powiedziane? To dokładnie ta
Szlachetna Ośmioraka Ścieżka, mianowicie: „właściwy pogląd, właściwa
intencja, właściwa mowa, właściwe działanie, właściwie utrzymanie,
właściwy wysiłek, właściwa uważność, właściwa koncentracja. To w
odniesieniu do tego zostało powiedziane: "Środkowa droga unikająca obu
tych skrajności została odkryta przez Tathagatę, dająca wgląd, dająca
wiedzę, która prowadzi do spokoju, do bezpośredniej wiedzy, do
oświecenia, do wygaszenia". M 139