Przy tej okazji taki zgubny pogląd powstał u mnicha Arittha, dawnego
zabójcy sępów: „Jak rozumiem Dhammę nauczaną przez Zrealizowanego (choć
pewne) rzeczy (same w sobie) nazywane są przeszkadzającymi przez
Zrealizowanego, nie stanowią one przeszkody dla tego kto się w nie
angażuje”.
Wielu mnichów to usłyszało. Udali się do mnicha
Aritthy, dawniejszego zabójcy sępów i spytali się go: „Czy to prawda,
przyjacielu, jak się wydaje, że następujący zgubny pogląd pojawił się u
ciebie: 'Jak rozumiem Dhammę nauczaną przez Zrealizowanego (choć pewne)
rzeczy (same w sobie) nazywane są przeszkadzającymi przez
Zrealizowanego, nie stanowią one przeszkody dla tego kto się w nie
angażuje?'”. „Dokładnie tak: 'Jak rozumiem Dhammę nauczaną przez
Zrealizowanego (choć pewne) rzeczy (same w sobie) nazywane są
przeszkadzającymi przez Zrealizowanego, nie stanowią one przeszkody dla
tego kto się w nie angażuje'”. Mnisi pragnąc pozbawić go tego zgubnego
poglądu naciskali i pytali i przepytywali go tak: ”Przyjacielu Arittha,
nie mów tak, nie reprezentuj błędnie Zrealizowanego, bo nie jest dobrze
błędnie reprezentować Zrealizowanego. Zrealizowany nie wypowiadał się w
ten sposób, gdyż w wielu rozprawach (pewne) rzeczy zostały nazwane
przeszkadzającymi, stanowiącymi przeszkodę dla tego kto się w nie
angażuje. Zrealizowany wykazał jak małą satysfakcję zapewniają zmysłowe
przyjemności i jak wiele w nich cierpienia, wiele rozpaczy i
rozczarowania. W przykładzie ze szkieletem, w przykładzie z kawałkiem
mięsa, w przykładzie z pochodnią, w przykładzie z żarem, w przykładzie
ze snem, w przykładzie z pożyczonymi dobrami, w przykładzie z owocowym
drzewem, w przykładzie z rzeźnią, w przykładzie z głową węża,
Zrealizowany ukazał jak małą satysfakcję zapewniają zmysłowe
przyjemności i jak wiele w nich cierpienia, wiele rozpaczy i
rozczarowania". Jednak mimo, że naciskany i przepytywany przez mnichów,
mnich Arittha, dawny zabójca sępów, ciągle uparcie błędnie pojmował
zgodnie ze swoim zgubnym poglądem i nalegał nań mówiąc: „Jak rozumiem
Dhammę nauczaną przez Zrealizowanego (choć pewne) rzeczy (same w sobie)
nazywane są przeszkadzającymi przez Zrealizowanego, nie stanowią one
przeszkody dla tego kto się w nie angażuje”.
Ponieważ mnisi nie
byli zdolni wybawić go od jego zgubnego poglądu, udali się do
Zrealizowanego i po złożeniu mu hołdu, usiedli z boku. Kiedy to
uczynili, opowiedzieli wszystko co się wydarzyło i dodali: „Czcigodny
panie, ponieważ nie byliśmy zdolni pozbawić mnicha Aritthy, dawnego
zabójcy sępów jego zgubnego poglądu, zdajemy sprawę z tego
Zrealizowanemu”.
Wtedy Zrealizowany odezwał się do pewnego
mnicha tak: „Mnichu, idź powiedzieć mnichowi Arittha, dawnemu zabójcy
sępów, że nauczyciel go wzywa”. „Tak jest, czcigodny panie” odpowiedział
mnich i udał się do mnicha Aritthy i powiedział mu: „Nauczyciel cię
wzywa, przyjacielu Arittha”. „Tak jest, przyjacielu” odpowiedział i udał
się do Zrealizowanego i po złożeniu mu hołdu usiadł z boku. Kiedy to
uczynił, Zrealizowany spytał go „Arittha, czy to prawda jak się wydaje,
że następujący zgubny pogląd pojawił się u ciebie: 'Jak rozumiem Dhammę
nauczaną przez Zrealizowanego (choć pewne) rzeczy (same w sobie)
nazywane są przeszkadzającymi przez Zrealizowanego, nie stanowią one
przeszkody dla tego kto się w nie angażuje?'” "Dokładnie tak, czcigodny
panie. 'Jak rozumiem Dhammę nauczaną przez Zrealizowanego (choć pewne)
rzeczy (same w sobie) nazywane są przeszkadzającymi przez
Zrealizowanego, nie stanowią one przeszkody dla tego kto się w nie
angażuje'”. "Błądzący człowieku, kogo kiedykolwiek widziałeś bym nauczał
Dhammy w ten sposób? Błądzący człowieku, pewne rzeczy określiłem jako
przeszkadzające, gdyż stanowią przeszkodę dla tego kto się w nie
angażuje. Wykazałem jaką małą satysfakcję zapewniają zmysłowe
przyjemności i jak wiele w nich cierpienia, wiele rozpaczy i
rozczarowania. W przykładzie ze szkieletem, w przykładzie z kawałkiem
mięsa, w przykładzie z pochodnią, w przykładzie z żarem, w przykładzie
ze snem, w przykładzie z pożyczonymi dobrami, w przykładzie z owocowym
drzewem, w przykładzie z rzeźnią, w przykładzie z głową węża ukazałem
jak małą satysfakcję zapewniają zmysłowe przyjemności i jak wiele w nich
cierpienia, wiele rozpaczy i rozczarowania. Błądzący człowieku, zarówno
błędnie nas zareprezentowałeś przez swe błędne tego uchwycenie jak i
zapracowałeś na swą własną zgubę, gromadząc znaczną przewinę, gdyż
przyczyni się to długo do twojej krzywdy i cierpienia".
Wtedy
Zrealizowany odezwał się do mnichów tak: „Mnisi, jak myślicie, czy mnich
Arittha, dawniejszy zabójca sępów pojął choć trochę Dhammy i
Dyscypliny?" - „Jak mógłby, czcigodny panie? Nie czcigodny panie". Kiedy
to zostało powiedziane, mnich Arittha dawny zabójca sępów siedział
milczący, skonsternowany ze zwieszonymi ramionami i opuszczoną głową,
ponury i bez słowa. Wtedy widząc to Zrealizowany odezwał się do niego:
„Błądzący człowieku, będziesz opisany przez swój zgubny pogląd.
Przepytam mnichów w tej sprawie”.
Wtedy Zrealizowany odezwał
się do mnichów tak: „Mnisi, czy znacie Dhammę nauczaną w ten sposób
przez mnie, tak jak ją mnich Arittha, były zabójca sępów ogłasza, gdy
błędnie reprezentując nas przez swe złe uchwycenie tego wypracowując
przez to swą zgubę i gromadząc znaczną przewinę?” „Nie czcigodny panie,
gdyż podczas gdy pewne rzeczy (same w sobie) są określane jako
przeszkadzające przez Zrealizowanego, są one również widziane przez
niego w wielu rozprawach jako przeszkody dla tego kto się w nie
angażuje. Zrealizowany wykazał jak małą satysfakcję zapewniają zmysłowe
przyjemności i jak wiele w nich cierpienia, wiele rozpaczy i
rozczarowania. W przykładzie ze szkieletem, w przykładzie z kawałkiem
mięsa, w przykładzie z pochodnią, w przykładzie z żarem, w przykładzie
ze snem, w przykładzie z pożyczonymi dobrami, w przykładzie z owocowym
drzewem, w przykładzie z rzeźnią, w przykładzie z głową węża
Zrealizowany ukazał jak małą satysfakcję zapewniają zmysłowe
przyjemności i jak wiele w nich cierpienia, wiele rozpaczy i
rozczarowania". „Dobrze mnisi, dobrze że znacie Dhammę nauczaną przeze
mnie w ten sposób. Gdyż (podczas gdy pewne) rzeczy (same w sobie) są
nazywane przeze mnie przeszkadzającymi (są one również określane przeze
mnie jako) przeszkody dla tego kto się w nie angażuje. Wykazałem jaką
małą satysfakcję zapewniają zmysłowe przyjemności i jak wiele w nich
cierpienia, wiele rozpaczy i rozczarowania. W przykładzie ze szkieletem,
w przykładzie z kawałkiem mięsa, w przykładzie z pochodnią, w
przykładzie z żarem, w przykładzie ze snem, w przykładzie z pożyczonymi
dobrami, w przykładzie z owocowym drzewem, w przykładzie z rzeźnią, w
przykładzie z głową węża wykazałem jak mała satysfakcję zapewniają
zmysłowe przyjemności i jak wiele w nich cierpienia, wiele rozpaczy i
rozczarowania. Ale ten błądzący człowiek, mnich Arittha, dawny zabójca
sępów zarówno błędnie nas zareprezentowł, przez swe błędne uchwycenie
tego jak i zapracował na swoją zgubę gromadząc znaczną przewinę, gdyż
przyczyni się to długo do jego krzywdy i cierpienia.
Mnisi by
dążenie do (obiektywnej) zmysłowej przyjemności odbywało się bez (skalań
przez subiektywne) zmysłowe pragnienie, bez percepcji zmysłowych
przyjemności, bez myśli o zmysłowych przyjemnościach – takie coś jest
niemożliwe.
M 22
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.