Jest te, mnisi, pięć obiektów
zmysłowej przyjemności: materialne formy poznawane przez oko, co
chciane, upragnione, miłe, przyjemne, połączone ze zmysłową
przyjemnością, prowokujące pożądanie; dźwięki poznawane przez
ucho, co chciane, upragnione, miłe, przyjemne, połączone ze
zmysłową przyjemnością, prowokujące pożądanie; zapachy
poznawane przez nos, co chciane, upragnione, miłe, przyjemne,
połączone ze zmysłową przyjemnością, prowokujące pożądanie;
smaki poznawane przez język, co chciane, upragnione, miłe,
przyjemne, połączone ze zmysłową przyjemnością, prowokujące
pożądanie; dotyki poznawane przez ciało, co chciane, upragnione,
miłe, przyjemne, połączone ze zmysłową przyjemnością,
prowokujące pożądanie.
Jednakże, to nie zmysłowe
przyjemności; w dyscyplinie szlachetnych, nazywa się je 'obiektami
zmysłowej przyjemności'. Zmysłowa przyjemność osoby jest
pożądliwą intencją.
Nie są zmysłowymi przyjemnościami,
ładne rzeczy w świecie:
zmysłowa przyjemność osoby jest
pożądliwą intencją;
ładne rzeczy pozostają takimi jakimi
są w świecie,
ale mądry usuwa pragnienie wobec nich.
A co mnisi jest źródłem i powstaniem
zmysłowych przyjemności? Kontakt jest ich źródłem i powstaniem.
A jaka jest różnorodność zmysłowych
przyjemności? Zmysłowe pragnienie materialnych form jest jedną
rzeczą, zmysłowe pragnienie dźwięków inną rzeczą, zmysłowe
pragnienie zapachów jeszcze inna rzeczą, zmysłowe pragnienie
smaków jeszcze inną rzeczą, zmysłowe pragnienie dotyków jeszcze
inną rzeczą. To nazywa się różnorodnością zmysłowych
przyjemności.
A co jest rezultatem zmysłowych
przyjemności? Człowiek tworzy indywidualną egzystencję która
koresponduje z jakimikolwiek [zmysłowymi przyjemnościami], których
pragnie i które mogą być konsekwencją albo zasługi albo
przewiny. To jest nazywane rezultatem zmysłowych przyjemności.
A co jest wstrzymaniem zmysłowych
przyjemności? Ze wstrzymaniem kontaktu następuje wstrzymanie
zmysłowych przyjemności. Ta szlachetna ośmioraka ścieżka jest
drogą prowadzącą do wstrzymania zmysłowych przyjemności,
mianowicie: właściwy pogląd, właściwa intencja, właściwa mowa,
właściwe działanie, właściwe sposób utrzymania, właściwy
wysiłek, właściwa uważność, i właściwa koncentracja.
Mnisi, kiedy szlachetny uczeń w taki
sposób rozumie zmysłowe przyjemności, źródło i powstanie
zmysłowych przyjemności, różnorodność zmysłowych przyjemności,
rezultat zmysłowych przyjemności, wstrzymanie zmysłowych
przyjemności, drogę prowadzącą do wstrzymania zmysłowych
przyjemności, rozumie to penetracyjne święte życie jako będące
wstrzymaniem zmysłowych przyjemności.
Kiedy zostało powiedziane: 'Zmysłowe
przyjemności powinny być zrozumiane; źródło i powstanie
zmysłowych przyjemności powinno być zrozumiane; różnorodność
zmysłowych przyjemności powinna być zrozumiana; rezultat
zmysłowych przyjemności powinien być zrozumiany; wstrzymanie
zmysłowych przyjemności powinno być zrozumiane; droga prowadząca
do wstrzymania zmysłowych przyjemności powinna być zrozumiana', to
z tego powodu zostało to powiedziane.